رواية منقذي اللطيف (كاملة جميع الفصول) بقلم ندي محمود
بإستهزاء €هو انتِ بجد فاكرة ان فيه حد هيفكر يتقدملك؟ مين هيوافق يتجوز واحدة امها مدمنة كحول وابوها حرامي كل شوية يتسجن ويخرج من السجن يسرق تاني.
بحزن شديد-انتِ شربتِ تاني يا ماما؟ مش وعدتيني هتقاومي ومش هتشربي تاني؟ وبعدين جبتي منين الفلوس الي اشتريتي بيها الكحول؟
جريت بسرعة علي اوضتي وبصيت في دولابي، كل المرتب بتاعي الي لسا مستلماه امبارح مش موجود.
بحزن وانا بحاول اتمالك اعصابي-اخدتي مرتبي اشتريتي بيه الكحول يا ماما؟!
بعدها مقدرتش استحمل وقعدت علي الارض وانا ببكي بشدة- حرام عليكِ يا ماما انا بوفق بين الكلية والشغل بالعافية عشان اعرف اصرف علي البيت وادفع تمن كتبي والمواصلات، ليه يا ماما تعملي فيا كدا؟ انتحر طيب وارتاح واريحك؟ يارب انا تعبت تعبت.
بس ماما بصت لي وهي بتضحك بسكر-هتفيدك في ايه الفلوس وانتِ مفيش حد بيتقدملك؟ علي الاقل اصرفي علينا زي ما كبرناكي وخليناكي بني ادمه بدل ما بتصرفي الفلوس علي لبس وكلام فارغ واعملي حسابك ابوكي قالي انه لما يخرج من السجن هيجوزك لأول واحد هيتقدملك، حتي لو كان عنده سبعين سنة.
قعدت طول الليل اعيط وانا بفتكر حياتي البائسة، اول لما الصبح طلع قمت من مكاني اخدت شاور ولبست وحطيت ميكب، اتحولت لبنت تانية خالص، بنت باين عليها إنها غنية ومبسوطة وواثقة من نفسها، دايمًا زمايلي بيقولوا عليا مغرورة.
انا نارا، عندي ٢٣ سنه في كلية طب، بشتغل وبدرس في نفس الوقت بس مفيش حد يعرف اني بشتغل ومفيش حد يعرف عيلتي ولا الشارع الي انا عايشة فيه، كل الناس حواليا فاكرين اني بنت دلوعة جميلة وغنية، مش عارفين ان اللبس الي بلبسه دا انا الي بخيط جزء منه بنفسي والجزء التاني بشتريه مستعمل من واحدة غنية اعرفها، ببساطة انا عايشة في وهم.
دخلت الراوند وقعدت جنب اصحابي، صحبتي نرمين الي كانت دايما اقرب واحدة ليا بس عمري ما قدرت اقولها الحقيقة، انا عمري اصلا ما قدرت أقول الحقيقة لأي حد، كنت خايفة نظرتهم ليا تتغير أو يفضحوني.
بإبتسامة+ مذاكرة طبعا كعادتك يا نارا صح؟ شايفة ازاي باقي البنات بيبصوا عليكِ بغيرة؟ واحدة شاطرة زيك وجميلة وغنيه، يعني ببساطة حياتك مثالية اوي يا نارا.
إبتسمت بوجع-كل واحد عنده جانب من حياته مفيش حد يعرفه يا نرمين، مينفعش نحكم علي الناس من خلال الجزء الي احنا شايفينه.
بدلع+كل مرة بقولك فيها كلام حلو تقوليلي فيها الكلمتين دول، بصي مين بيبص عليكِ كالعادة؟ سليم الشاب الوسيم اللي كل البنات بتموت فيه، ما تحني بقا وتعبريه يا بنتي.
نسيت احكيلكم عن سليم، سليم هو حبي الأول، بحبه من اول مرة شفته فيها لما كنت في سنة تالتة، هو كمان بيحبني من سنه تالتة او خلينا نقول بيحب الشخصية المزيفة الي بتظاهر انها انا، بيحب البنت الدلوعة الغنية الشيك الحلوة، صحبتي نرمين فاكراني مش حباه علشان كدا مش راضية اديله فرصه او حتي ابص عليه زي ما بيبص عليا بس الحقيقة هي اني مش عايزه اعيش في وهم اكبر من الي انا عايشة فيه.
خلصنا الراوند وكنا ماشيين لما سليم وقف قدامي، كان التوتر ظاهر عليه رغم انه مش من النوع الخجول أو الي بيتوتر= ممكن اتكلم معاكِ دقيقتين يا نارا؟
نرمين غمزتلي بس انا بصتله بجدية-مش هينفع، من فضلك بطل محاولاتك في انك تجري ورايا في كل مكان، خلي عندك كرامة.
ومشيت وسبته وانا ماسكة نفسي بالعافية، كانت الدموع محبوسة في عيني بس مكنش ينفع اطلق العنان ليها قدامه او قدام نرمين أو اي شخص حتي، انا متعودتش ان اي حد يشوف دموعي، اتعودت انهم بس يشوفوا ضحكاتي وهزاري.
نرمين جريت ورايا ومسكتني من دراعي جامد+ ايه يبنتي الي بتعمليه دا؟ حد يقول كدا لسليم؟! حرام عليكِ كسرتِ بخاطره جامد، معتقدش بعد كدا هيبصلك تاني بعد ما اهنتيه بالشكل دا.
لأول مره اطلقت العنان لدموعي، الحقيقة انه مكنش بمزاجي، انا مقدرتش اتظاهر بالقوة المرة دي- يعني انا جرحته جامد يا نرمين؟ مش هيحبني تاني؟
بإستغراب+ انتِ بتعيطي ليه يا نارا؟ هو انتِ بتحبيه؟!
رفعت وشي للسما وانا بمسح دموعي، من غير ما انطق بأي كلمة كان صمتي هو الرد علي كلام نرمين الي بصت ليا بإستغراب اكتر+ طيب ولما انتِ بتحبيه بترفضيه دايمًا ليه؟! انا حقيقي مبقتش فهماكي.
مقدرتش ارد علي سؤال نرمين، إضطريت إني امشي واسيبها قبل لما اضعف اكتر واقولها علي الحقيقة، كالعادة مشيت لغايه بيتنا رغم ان المسافه مش صغيره، بس كنت بحاول اوفر الفلوس الي باقيه معايا بعد لما ماما اخدت كل مرتبي، وصلت البيت وانا رجلي وجعاني، اتفاجئت بوجود بابا الي مشوفتهوش بقالي ٥ سنين.
بنظرات خبيثة¥ كبرتي اوي يا نارا وبقيتي عروسة، هو الناس اتعمت ولا ايه؟ معقول مكنش فيه حد بيتقدم لبنتي الحلوة؟ جهزي نفسك بكرا عشان فيه عريس هيجيلك.
#منقذي اللطيف